Selmeci diákhagyományok
Diákhagyományaink kialakulása és jelentősége
A világon egyedülálló örökség
az, amit a "Selmeci hagyományok" jelentenek. Mivel a selmeci Akadémia
egyedülálló volt, szinte minden hallgató távolról
jött, a Habsburg birodalom különböző tartományaiból
és egyéb európai országokból. Nem volt
kollégium, orvosi ellátás, stb., így a megélhetésben,
talponmaradásban a tapasztalt, idősebb kollégák
segítették a fiatalabbakat. Ehhez persze ki kellett próbálni,
hogy az újonnan érkezett méltó-e a bizalomra,
meg tud-e felelni a későbbi elvárásoknak. Ezt
a célt szolgálta és szolgálja ma is a balekoktatás,
néhány vaskosabb tréfával együtt, hiszen
a komoly szabályok nem létezhetnek vidámság
nélkül.
A hagyományok kialakításánál
legtöbbször nem új formákat találtak ki,
hanem átvették más európai egyetemek és
céhek hosszú évszázadokon keresztül kialakult
közösség-összetartó szokásait. Gyökerei
valószínűleg a középkori céhekhez
nyúlnak vissza. Nyugat-Európában már a XIII-XIV.
században alakultak céhek, amelyek az azonos mesterséget
űzők érdekvédelmi szervezeteit jelentették.
De az új tagok vizsgáztatása, avatása, együttes
szórakozások, közös éneklés számos
helyről ismert jellegzetességek.
Például egy mesterré avatás
a következőképpen zajlott a középkor vége
felé: gyakran tartottak vidám lakomát, amit az egy
évre megválasztott elnök vezetett. A fiatalabbak szolgáltak
fel és ők gondoskodtak az "elázottak" hazaszállításáról
is. A keresztelendőnek bekötötték a szemét,
lába közé lavórt vagy teknőt tettek és
különböző kérdéseket adtak fel neki.
Minden válasz után innia kellett. Ha megfelelt a vizsgán,
akkor keresztszülőt választhatott magának, aki
leöntötte vízzel és átlökte az előtte
levő teknőn. Ezután kapott még három
pofont azokért a bűnökért, amit inas korában
követett el, és azért, hogy a barátságért
mindent el tudjon viselni. A keresztelés bizonyságául
keresztlevelet kapott. Persze a diákok saját szájuk
íze szerint formálták a szokásokat, elhagytak
és hozzátettek dolgokat. Nem ritkán külföldről
jött diákok hozták magukkal országuk szokásait,
de a gerinc végig német, később magyar szellemű
maradt. (Érdekes, hogy a németül tanuló, és
német tradíciókat követő diákság
és tanári kar általában mindig magyar érzelmű
maradt.) De nem csak mulatozásból állt az élet.
Saját segélyező egyletek alakultak, amiből
a rászoruló diákokat támogatták. Jótékony
célú bálokat, összejöveteleket tartottak,
beteg társaikat ápolták, nem ritkán úgy
összeadva a takarót, párnát vagy éppen
a tüzelőt. Elhunyt társaik temetésének
költségeit is állták. Az élet minden területén
az "egy mindenkiért, mindenki egyért" elv jutott kifejezésre.
Az évtizedek során folyton változtak
a tradíciók, de a lényeg ugyanaz maradt: szeretni
a hivatást, tisztelni a felsőbbéveseket, segíteni
az iskolatársakat, udvarolni a lányoknak és minél
vidámabb diákéletet élni.
Az egyenruhák
Selmecen az első szak a bányász
volt, ezért egyenruháink ősének is a bányászruhát
tekinthetjük. A bányászok sajátos munkájuk
miatt különös szokásokat alakítottak ki, pl.
a szerszámaik, a szaknyelv és a munkaruha tekintetében
is. Az öltözet többszáz év alatt különböző
változásokon ment át, amíg elnyerte végleges
formáját. Változott színében, szabásában
is, néhol díszesebb, színesebb lett, de leginkább
csak egyszerű ezüst, aranygombokkal és sújtásokkal
ellátott fekete ruha terjedt el. A bányászok egyenruhája
sokáig nem volt egyöntetű, mert nem előírások,
hanem hagyományok szabták meg a viselet jellegét.
Az első előírás 1719-ben Szászországban
született. A munkaruha célja az volt, hogy megvédje
a bányász testi épségét a kőhullástól,
portól, nedvességtől. Manapság egyszerű
inget, nadrágot hordanak munka közben. A díszegyenruhát
csak ünnepi alkalmakkor veszik fel (pl. szakestély, bányásznap,
temetés).
Az auf (aufhauer)
Az auf jó minőségű, fekete
anyagból készült, teljesen zárt kabát.
Jellemzője az álló gallér és a paszomány.
Ezek a karnak, szaknak megfelelő színű bársonyból
készültek. A bal felkaron volt egy szintén bársonyból
készült pajzs alakú dísz, amely arany zsinórral
volt körbezárva. Az aufhoz fekete nadrágot és
fekete cipőt hordtak, valamint a selmeci sapkát. Ez fekete
színű volt, elöl-hátul hat-hat kis bányász
aranygombbal, melyek között aranyzsinór volt átfűzve.
A sapka bal oldalán keresztbe rakott csákány és
kalapács díszelgett. Felső szélén a
karnak, szaknak megfelelő zsinórozás díszítette.
Az aufot teljesen zárva vagy nyitva, illetve csak a felső
két gomb begombolásával hordták. Eredetileg
zseb nélküli volt. Hordják:
A gruben
A bányászoknak és a kohászoknak
volt egy hétköznapi ruhájuk is, ezt grubennek nevezik.
Ez durvább, erősebb fekete anyagból készült,
derékban szabott, lefelé bővülő rövid
zubbony volt, hátul felhasítva. Elől nyolc aranygombbal
gombolható, a felhasítás mentén három-három
szintén arany-, illetve ezüstgomb díszítette.
A gallér az aufhoz hasonlóan álló és
a paszománnyal, valamint a vállmagasítással
együtt a karnak, szaknak megfelelő színű bársonyból
készült. A vállmagasítás azt a célt
szolgálta, hogy a szerszám ne essen le a vállukról.
Mindkét felkaron és vállban erős tömések
voltak. Ez több okból is praktikus volt, mert amikor csillét
toltak, vagy gerendákat cipeltek a tömések megóvták
a testi épségüket. A grubenhez is fekete nadrágot,
fekete cipőt, vagy csizmanadrágot és csizmát
vettek fel, illetve a selmeci sapkát. A grubent úgy hordták,
hogy melltől lefelé gombolták be, vagy teljesen zárva,
illetve nyitva. Hordják:
A walden
Selmecen a bányászat és kohászat
mellett tanítottak erdészetet is. Az erdész egyenruha
a bányászhoz hasonlóan fejlődött az évek
során. Az erdész hallgatók mindennapi ruhája
a walden, amely őzbarna színű anyagból készült.
Ez derékban szabott, rövid zubbony, hátul felhasítva.
Elöl öt erdészgomb díszítette, rajta az
öt tölgyleveles erdészcsillag. Az aufhoz hasonlóan
álló gallérja, vállmagasítása
van és az ujj végei sötétzöld bársonyból
készültek. A waldenhez fekete nadrágot, fekete cipőt,
vagy csizmanadrágot és csizmát vettek fel, illetve
a selmeci sapkát. Ez azonban barna színű volt és
baloldalán az erdészcsillag díszítette. A waldent
is foltok tarkították és viselői fokost hordtak.
Alapvető különbség az auf és a walden között,
hogy a walden derékban szűkített és eredetileg
is voltak rajta zsebek. Hordják:
Foltok
A mindennapi viselet során ezek a ruhák
megkoptak, kilyukadtak s mivel pénze akkor sem volt sok a diákoknak,
ezért ezekre a lyukakra foltokat varrattak. Ezeket a foltokat csak
lányok varrhatták fel. Néha komoly, néha vidám
tartalommal bírtak, eleinte színtelen (a ruhával egyező
színű), barna, majd egyre színesebb foltok kerültek
fel az egyenruhákra tarka külsőt kölcsönözve
nekik. A folt lehetett évfolyamjelvény, szakjelvény,
alias név, nótacím, valamely diákkör jelvénye,
esetleg az eljegyzéssel egyenértékű Tempus volt.
Ez úgy nézett ki, hogy egy piros szívre arany betűkkel
hímezték a Tempus szót. A foltok sokoldalúsága
miatt nincs két azonosan egyforma öltözet.
Az egyenruhák tartozékai
A viselethez hozzátartozott a hosszúszárú
pipa, a fokos, a kard és a farbőr. A farbőr egy hosszúkás
félellipszis alakúra szabott, fekete és durva disznóbőrből
készült olyan védőeszköz volt, melyet a
bányász a hátsó felén hordott és
bőrszíjjal a derekára csatolt. A meredek, szűk
vágatokban való lecsúszáskor védte meg
a nadrágukat és az ülepüket is. A későbbiekben
ezt a funkcióját már elvesztette, ma díszként
viselik, esetleg a balekkeresztelő szakestélyen használja
a Fuchsmajor a keresztelő ceremóniánál. A folytonos
háborúk miatt a bányászok sok más előjog
mellett fegyverviselési joggal is rendelkeztek. Fegyverrel kellett
megvédeniük a bányát, a bányásztelepüléseket,
a kitermelt érceket és a saját életüket
is. Ezt a jogot 1849-ben vonták meg, ebben közrejátszott
az is, hogy az akadémisták 95%-a a szabadságharc oldalán
harcolt. A fegyverviselési jog miatt tartozott az egyenruhához
a kard és a fokos. Ma a fokos díszként és balekfenyítő
eszközként használatos.
A szakestélyek
Kétségkívül a legünnepélyesebb
és legrangosabb rendezvények, amelyeknek talán leghűbben
sikerült megőrizniük régi selmeci jellegüket.
Az elnevezés eredetét tekintve német. Kezdetben Selmecen
a bányászok szakestályeiket a város nyugati
részén elterülő Tanád hegy aljában
levő "Neuschacht" vagy röviden "Schacht" nevű kocsmában
- az ifjúság rendszeres gyülekezőhelyén
- tartották. Természetesen akkoriban még németül
folyt az oktatás és így a diákhagyományok
nyelvezete is a német volt. Így keresztelték el ezeket
a néha hajnalig tartó rendezvényeket "Schachttag"-ra.
Mivel ezeken az összejöveteleken egy szak képviselte magát
és a kiegyezés után a magyar nyelv és magyar
szokások terjedtek el túlnyomó többségben,
az elnevezés is megváltozott "Szakestély"-re.
Az első szakestélyek elsősorban
szakmai jellegű kérdéseket megvitató rendezvények
voltak, melyeknek végén a tréfa és víg
mulatozás is helyet kapott. Később, amikor az erdészek
is részt vehettek a rendezvényeken, a szakmai jelleg mindinkább
háttérbe szorult és a jókedv, az önfeledt,
de kulturált szórakozás került előtérbe.
A mai szakestélyek némi változtatással,
az egyes szakok sajátosságainak figyelembe vételével
zajlanak. Itt szeretnénk megjegyezni néhány fontos
jellemzőt, amelyek közül sajnos jónéhány
tévesen él a köztudatban: az első és egyik
legfontosabb, hogy a szakestély diákrendezvény, amelyen
kizárólag csak a meghívottak vehetnek részt!
Mivel a meghívó általában névre szóló,
azt átruházni nem lehet. Meghívást kaphatnak
a szak egyes évfolyamainak hallgatói (akiket már megkereszteltek,
illetve a szakestélyen kerülnek megkeresztelésre), testvérszakok
képviselői, tanárok, veteránok.
A második és talán a legtöbb vitát kiváltó tévhit az, hogy sokan úgy gondolják a szakestély egy zenés, táncos mulatság, ami általában a résztvevők teljes lerészegedésével fejeződik be. Ez teljes képtelenség! Ennek semmi köze ahhoz a célhoz, amit egy ilyen rendezvény elérni hivatott. Sajnos (valószínűleg a megfelelő ismeretek hiányában) a gyakorlat is a fentieket támasztja alá, de el kell érni azt, hogy mindenki megtisztelésnek vegye a meghívást és kulturáltan viselkedjen. Egy szakestély megrendezése mindig célhoz kötött. E cél nagyban befolyásolja a szakestély menetét. Így beszélhetünk pl. balekkeresztelő, gyűrű- és kupaavató, szalagavató, valétáns, gyász, kohlenbrenner szakestélyekről. Természetesen nem mindegyik kerül megrendezésre, a szokások iskolánként eltérőek lehetnek. Vannak azonban minden évben és minden iskolában megrendezendő szakestélyek is, pl. a balekkeresztelő szakestély.
Egy szakestély menetéről általában
Miután a meghívók (invitáló
czédulák) kiosztásra kerültek, az adott időben
és helyen a résztvevők megjelennek kupáikkal
és a megfelelő öltözetben (egyenruha vagy fiúknak
öltöny, lányoknak szoknya és blúz), elfoglalják
helyeiket (a balekok külön asztalnál). Minden szakestélynek
vannak tisztségviselői. Az egyes tisztségviselők
nevei részben latin, részben német eredetűek
és vállukon átvetett szalagot viselnek.
Tisztségviselők:
A szakestély italfogyasztásának vezényszavai
vannak, melyeket kizárólag az elnök rendelhet el. Betartásuk
szigorúan kötelező, ellenkező esetben a szakestély
egyszerűen lerészegedhet és megszégyenítő
botrányba fulladhat. A vezényszavak a következők:
EKS! Kupáját mindenki fenékig issza.
Amikor minden vendég elfoglalta a helyét,
a villanyt leoltják és meggyújtják az asztalon
előre elhelyezett gyertyákat. Ezután a Cantus Praeses
intonálja a "Sza- sza- szakestélyt..."
kezdetű nótát, majd ezután az elnökválasztó
nótát énekli a résztvevőkkel együtt:
TÜKRÖS! Az ital felét kell meginni. LEFETY! Tetszés szerinti fogyasztást jelent.
"Nincs még nékünk elnökünk, elnökünk, elnökünk,
Ekkor egy hang a tömegből: Legyen az elnökünk
egy filiszter (nem hallgató, polgár)! A többiek hangos
"Pfújj"-olásba kezdenek, majd ismét a nótabíróé
a szó:
Nincs még nékünk elnökünk, elnökünk, elnökünk, Nincs még nékünk elnökünk, elnökünk, elnökünk, Nincs még nékünk elnökünk, elnökünk, elnökünk."
"Majd lesz nékünk elnökünk, elnökünk, elnökünk,
E strófa ismétlése addig folyik, amíg a
megfelelő személy neve el nem hangzik, akit hangos "Vivat!"
felkiáltással üdvözöl a szakestély.
Ekkor az elnök a Praesidium közepén levő székhez
fárad és vállára teríti az elnöki
szalagot, miközben a szakestély a
Majd lesz nékünk elnökünk, elnökünk, elnökünk, Majd lesz nékünk elnökünk, elnökünk, elnökünk, Majd lesz nékünk elnökünk, elnökünk, elnökünk."
"Van már nékünk elnökünk, elnökünk, elnökünk"
sort énekli mindaddig, amíg az elnök el nem foglalja
a helyét.
"Tisztemet tisztelettel átveszem!" - szól a Praeses.
Ezt követően a Cantus Praeses feláll
és elénekli a "Dal az elnökhöz"
című nótát. Erre az elnök viszonzásul
a "Praeses dala" című nótát
kezdi el. Most következik a tisztségviselők kijelölése.
A háznagy az elnök mellett, a Contrapunctok velük szemben
foglalnak helyet. A balekcsősz a balekasztalhoz ül. A Cantus
Praeses helyén marad, de nótázáskor feláll.
A Fuhrwerk(ek) helye nincs meghatározva feladatuk jellege miatt.
Miután minden tisztségviselő elfoglalta a helyét,
a szakestély feláll, a gyertyákat elfújják,
az egyenruhákat begombolják és az elnök utasítja
a nótabírót az egyes szakok himnuszainak intonálására.
"A selmeci szakok és azok utódainak tiszteletére általános EKS!" - szól a Praeses, majd mndenki leül és ismét meggyújtják a gyertyákat. Ezt követően történik a vendégek köszöntése (Vendégköszöntő nóta), a szakest céljának ismertetése, majd a Major Domus felolvassa a házirendet, melynek betartása kötelező. Általában a házirendet egy veterán aláírásával hitelesíti. Ezután a vendégek átadják ajándékaikat egy rövid hozzászólás keretén belül és ekkor történik a "komoly pohár" elővezetése is. Miután a Contrapunctok bekapcsolásra kerültek, kezdetét veszi a szakestály "második", vidám része, tele humoros felszólalással és nótázással. Előfordulhat sörpárbaj, itatás, sör illtve borimpotencia bejelentése (persze megfelelő indoklással). Mikor a hangulat eléri a megfelelő szintet, kezdetét veheti - amennyiben van ilyen - a balekkeresztelés, gyűrűavatás stb. Miután ez befejeződött és nincs lényeges bejelentés, felszólalás, következhet az est fénypontja: a krampampuli felszolgálása. A felszolgálás ideje alatt a tömeg a "Krampampuli" című nótát énekli. Ezt követően ismét a nótabíró következik és intonálja a "Szakestély végére", majd a "Gaudeamus igitur" és a "Ballag már a vén diák" kezdetű nótákat. "Ezennel a szakestély hivatalos részét bezárom, szabad folyást engedélyezek mindennemű italnak!" - szól az elnök. Ezután a nótázás, iszogatás, anekdótázás akár reggelig is eltarthat.
A fent leírtak természetesen eltérhetnek
bizonyos dolgokban az egyes szakok által tartott szakestélyektől.
Maga a keret viszont azonos. Azonos azzal a több mint 250 éves
tradícióval, amelyet az Alma Mater hallgatói alkottak
meg Selmecbányán.
A Szalamander (ballagás)
1830-tól a főiskolát végzettek,
tehát elbúcsúzók ünnepsége volt
a ballagás. Innen terjedt el országszerte, ma már
mindenhol megrendezésre kerül. Eredete a középkori
lovagoknak a lovagi tornára, a mesterlegények vándorútra,
a diáknak más városba indulásakor történő
búcsúzkodásig vezethető vissza. Selmecen fáklyás
felvonulással a városkapuig kísérték
a végzetteket, itt pedig fenékbe rúgták őket,
jelezve, hogy a filisztereknek már nincs itt helyük.
Ez a szokás nálunk már nem
él, a ballagásnak viszont vannak sajátosságai.
Nézzük meg egy példán keresztül, melyek
is ezek: Mindenek előtt a ballagás helyett a szalamander
kifejezés van használatban. Este a megadott időpontban
és helyen a ballagás résztvevői összegyűlnek és
felállnak menetsorrendben. Elöl a valétaelnökök
közrefogják az iskola főigazgatóját, mögöttük
a kohlenbrennerek (szénégetők, itt másodévesek)
bányászlámpával, majd a végzősök
és a többi résztvevő követi őket.
A menet két szélén fáklyás hallgatók
kísérik a tömeget. Az útvonal általában
minden évben megegyezik. Dunaújvárosban a kollégiumtól
a Dózsa György úton a városházáig
diákdalokat énekelve halad mindenki, a bányászlámpás
kohlenbrennerek kígyózva vonulnak a felvonuláson.
A Városháza téren a város vezetősége
elköszön a végzős hallgatóktól illetve
a diákok nevében egy képviselő búcsúzik
el a várostól. Ezt követően e menet tovább
halad a Vasmű úton, majd a Kohász szobornál
eléneklik a Kohász himnuszt. A Vasmű útról
letérve az Építők és a Táncsics
Mihály úton keresztül a főiskola elé érkeznek
a ballagók, ahol a főigazgató búcsúztatja
a végzősöket. Miután az egyes szakok himnuszait
elénekelték, elindulnak visszafelé a kollégiumhoz,
ahol véget ér a szalamander.
Forrás: Tudnivalók...; Dunaújváros, 1993. 1. kiadás
(Bakos Zoltán a: Bakfic a: Paco, Mihályi László a: Misi, Szőke József a: Sheriff) |